Poszukiwanie rozwiązań i narzędzi, które z jednej strony wspierałyby przedsiębiorców w wypełnianiu obowiązków, a z drugiej ograniczyłyby ich ryzyko podatkowe związane z nieuczciwym kontrahentem.
Praktyka działania fiskusa w zakresie kontroli podatku VAT to, zdaniem wielu przedsiębiorców, pułapka na uczciwych przedsiębiorców.
O tym, że kupowanie towarów czy usług od niesprawdzonych kontrahentów może sporo kosztować boleśnie przekonało się wiele firm, w tym krajowy producent paliw, który zapłacić musiał prawie ćwierć mld złotych za swoich nierzetelnych dostawców, którzy wg fiskusa okazali się być znikającymi podatnikami. Przykładów firm, które poniosły straty za brak należytej staranności, jest znacznie więcej. Wszystko przez to, że fiskus bardzo rygorystycznie podchodzi do kontroli firm w sytuacji, kiedy stwierdzi że kontrahent lub dostawca do kontrahenta to tzw. znikający podatnik, tzw. ”słup” lub transakcja została przeprowadzona w mechanizmie tzw. karuzeli podatkowej. Uczciwy podatnik zostaje w takiej sytuacji posądzony o świadome uczestnictwo w takich transakcjach, w efekcie czego zostaje pozbawiony prawa do odliczenia podatku VAT, jaki zapłacił już wcześniej kontrahentowi. Wg fiskusa taki podatnik, który nie weryfikował kontrahenta, nie dołożył należytej staranności, czym działał jako wspólnik nieuczciwego kontrahenta. Ponieważ podatek VAT nie wpłynął do budżetu, zapłacić musi go kontrolowany- uczciwy podatnik.
Wyłudzenia podatku VAT to nie tylko polski problem. Boryka się z nim cała Unia Europejska. Komisja Europejska oraz eksperci z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych wskazują, że luka VAT w Polsce znowu rośnie. Rok 2020 może zamknąć się wynikiem przekraczającym 14,5 proc. Dla porównania w roku 2018 było to 9,9 proc, a w roku 2019 było to 9,7 proc.
W takiej sytuacji uzasadnione jest więc poszukiwanie rozwiązań i narzędzi, które z jednej strony wspierałyby przedsiębiorców w wypełnianiu obowiązków, które kontroluje fiskus, a z drugiej ograniczyłyby ich ryzyko podatkowe związane z nieuczciwym kontrahentem.
Co powinien zrobić rozsądny przedsiębiorca? Przedsiębiorca powinien przekonać fiskusa, że dołożył należytej staranności.
Jak to można zrobić? Jednym ze sposobów przekonania funkcjonariuszy KAS jest wykazanie – udowodnienie, że podatnik weryfikował swojego kontrahenta i tym samym dołożył należytej staranności.
Raport Informacyjny o Firmie (RIF) jest tego rodzaju dokumentem, który wypełnia oczekiwania kontrolujących z KAS co do weryfikacji kontrahenta, a jednocześnie dostarcza przekonania, że firmę cechowała dobra wiara, i nie działa ona jako wspólnik nieuczciwego kontrahenta.
Przedsiębiorcy, którzy chcą zachować należytą staranność wymaganą przez KAS i uniknąć zarzutu świadomego udziału w tzw. karuzeli podatkowej, powinni weryfikować swoich kontrahentów. Raport Informacyjny o Firmie (RIF) z portalu www.BT24.pl jest tego rodzaju dokumentem, a ponadto wypełnia on oczekiwania kontrolujących z KAS, co do weryfikacji kontrahenta.